Amfiteatrul de la El Jem

Fondat de fenicieni, El Jem (Thysdrus) cunoaste adevarata inflorire in perioada romana sub Hadrian. Vechi  centru agricol, orasul capata o mare importanta economica sub Vespasian si Titus. In sec.II se construieste aici cel mai mare amfiteatru roman din Africa si al treilea ca marime din tot imperiul roman. Cu o capacitate de 25-30.000 de spectatori, amfiteatrul va fi scena framantarilor care au avut loc in antichitate. Aici s-a proclamat imparat Gordian I (238) care nu a avut si norocul de a ajunge la Roma pentru a prelua puterea. Dupa lupte aprige in care fiul lui, Gordian al II-lea, asociat la putere a fost omorat si dupa ce el insusi a incetat din viata, nepotul acestuia, Gordian al II-lea, devine in sfarsit imparat al Romei imperiale. Loc de refugiu in perioada navalirii vandale, amfiteatrul a fost locul unde s-a organizat rezistenta berbera in fata invaziei arabe. Kahena, eroina berbera de rit mozaic a fost cea care i-a condus pe crestini in lupta lor impotriva ocupantului, lupta soldata cu o infrangere totala a autohtonilor si cu fuga Kahenei.

Share

3 gânduri despre &8222;Amfiteatrul de la El Jem&8221;

  1. Frumos. Pe langa un continut istoric al respectivelor locatii, ar fi intereesatn de adaugat si modalitatea de acces sau transpot actuala.
    Eu de exemplu am stat in statiunea El Kantaoui care se afla la vreo 70-80 km de acesta. Cum voiam neaparat sa ajung acolo, am iesi la soseaua care lega acesta statiune de orasul Sousse, pentru un taxi. Din fericire am nimerit pestre transportul local (minitaxiuri de cate 12 persoane) care fac legatrura intre orase. Acesta mi-a zis sa urc si m-a lasat la o autogara din Sousse plina cu astfel de maxitaxiuri. Pentru cine e din Bucuresti seamana cu autogara Rahova , dar mult mai organizata. Maxitaxiurile stateau la rand deasupra lor era scrisa o tablita ca directiile unde mergeau. Am platit biletul de transport (din cate tin minte era 12 dinari de pers) pentru El Jem. Maxi taxi-ul a plecat cand s-a umplut. Umplut la ei, inseamna cate persoane au loc pe scaun si nu in picioare. Deci foarte civilizat. Am mers pe autostrazile lor si am ajuns fara probleme la El Jem. Notoficare: Am fost eu singur cu nevasta si copilul si nu a fost nici o problema. Franceza e limba cunoscuta de cei batrani, engleza stiu cei tineri. Sper ca v-am fost de folos.

Lasă un răspuns

